|
Grzyby-beztkankowe organizmy cudzozywne
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5315 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Konspekt lekcji biologii dla gimnazjum w klasie I pt. "Grzyby-beztkankowe organizmy cudzozywne"
Konspekt lekcji biologii w klasie I gimnazjum TEMAT: Królestwo grzybów – beztkankowych organizmów cudzożywnych Cele edukacyjne
- Rozwijanie zainteresowań biologicznych skłanianie do samodzielnego poznawania świata żywego
- Poznawanie różnorodności świata żywego i środowisk życia organizmów
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych
- Kształcenie zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska przyrodniczego
Zadania szkoły
- Umożliwienie projektowania i prowadzenia obserwacji biologicznych
- Ukazywanie różnorodności złożoności świata żywego
- Motywowanie do podejmowania odpowiedzialności za zdrowie i życie własne i innych
Opis lekcji Cele ogólne lekcji: n poznanie cech budowy grzybów , środowiska życia i sposobów rozprzestrzeniania się n poznanie roli grzybów w przyrodzie i gospodarce człowieka n rozróżnianie pospolitych gatunków grzybów jadalnych i trujących n kształcenie zachowań prozdrowotnych Cele kształcenia (szczegółowe):
- Wiadomości (uczeń zna):
- Charakterystyczne cechy budowy grzybów i ich sposób rozmnażania i odżywiania
- przykłady popularnych grzybów kapeluszowych
- podaje przykłady środowisk w których występują grzyby
- określa warunki dla rozwoju grzybów
- Umiejętności (uczeń potrafi):
- rozpoznać popularne gatunki grzybów jadalnych, trujących, w tym grzybów chronionych za pomocą poradników i atlasów
- wykorzystać nabyte umiejętności i wiedzę do prezentowania właściwych postaw i zachowań
- wykorzystać doświadczenia i materiały źródłowe w zdobywaniu wiedzy ;
- samodzielnie wyciągać wnioski z obserwacji;
- unikać zagrożeń i właściwie reagować w przypadku zatrucia grzybami
- określić pozytywne i negatywne znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka
- zaplanować proste doświadczenie
- Uczeń ćwiczy (postawy) :
- umiejętność pracy metodami aktywizującymi
- logiczne myślenie i wyciąganie wniosków
- koncentrację uwagi
Metody i formy pracy
- metody aktywizujące : burza mózgów, rozmowa dydaktyczna, praca z podręcznikiem
- formy : indywidualna
Materiały i środki dydaktyczne Środki dydaktyczne
- Pomoce dydaktyczne: atlasy, multimedialne programy edukacyjne, podręcznik, tablice tematyczne, eksponaty i okazy naturalne .
- Przyrządy: sprzęt RTV, mikroskop
TOK LEKCJI I. FAZA WPROWADZAJĄCA: Czynności organizacyjne; Utrwalenie wiadomości z poprzednich lekcji:
- sposoby odżywiania się organizmów
- wymienić pięć królestw świata żywego
- które z królestw zostały już omówione
- na jakiej zasadzie tworzy się królestwa świata żywego
- na jakiej zasadzie utworzono królestwo protistów
II. FAZA REALIZACYJNA: Zapisanie tematu i przedstawienie celu lekcji;
- .Ciało grzybów to grzybnia zbudowana ze strzępek zawierających wiele jąder (komórczak).
- Podział grzybów:
- jednokomórkowe: drożdże, pleśniak, pędzlak
- wielokomórkowe wytwarzające owocniki o kształcie kapelusza i trzonu, kuli, miseczki
- Grzyby oddychają na drodze fermentacji alkoholowej (oddychanie beztlenowe):
drożdże + cukier ------------------- dwutlenek + woda + alkohol węgla
- Rozmnażanie się grzybów:
- przez zarodniki
- przez pączkowanie u drożdży
- fragmentację grzybni
- Grzyby odżywiają się heterotroficznie:
- pasożytnictwo (huba)
- symbioza np. w porostach, z korzeniami drzew (mikoryza np. maślak+sosna))
- saprofity (roztocza) rozkładające martwe szczątki organiczne (pleśniak, drożdże)
(Podział uczniów na grupy , rozdanie atlasów grzybów, odnalezienie 5 pospolitych gatunków grzybów jadalnych i trujących:muchomora sromotnikowego, tęgoskóra, wełnianki)
- Grzyby naszych lasów:
- jadalne: borowik szlachetny, podgrzybek brunatny, zajączek, złotawy, koźlarz babka, mleczj rydz
- trujące: tęgoskór, muchomor sromotnikowy, muchomor czerwony
- Omówienie pozytywnego i negatywnego znaczenia grzybów w przyrodzie i dla człowieka.
- prezentacja fragmentu filmu „Grzyby drapieżne”
III. FAZA PODSUMOWUJĄCA – integracja wiadomości:
- wytłumacz pojęcia: strzępka, grzybnia, komórczak, owocnik, fermentacja
- jakie znasz grzyby jedno- i wielokomórkowe
- wymień sposoby rozmnażania się grzybów
- jakie jest pozytywne znaczenie grzybów
- jak unikać zarażenia się grzybicą
Ocena aktywności uczniów IV. ZADANIE DOMOWE: Napisz jakie jest pozytywne i negatywne znaczenie grzybów w przyrodzie i dla człowieka. Przygotowała: Dorota Kalinowska-Sosnowska Gimnazjum im. Szarych Szeregów w Lidzbarku |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|